Ako sa nestať obeťou podvodníkov a zlodejov
30. 1. 2019
Obec Priepasné v spolupráci s Odborom prevencie kriminality kancelárie ministra vnútra SR pripravuje v rámci Operačného programu Efektívna verejná správa, Národného projektu „Zlepšenie prístupu obetí trestných činov k službám a vytvorenie kontaktných bodov pre obete“ dňa 13.02.2019 o 14:00 hod. besedu s občanmi na tému „Ako sa nestať obeťou podvodníkov a zlodejov“.
Niekoľko dôležitých rád, ako sa nestať obeťami podvodníkov a zlodejov, ktorí si Vás vytypovali ako svoje obete a následne Vás telefonicky kontaktujú ako Vaši príbuzní alebo Vás oslovujú priamo na ulici a pod vopred pripravenými zámienkami s rôznymi emotívnymi príbehmi alebo poskytovaním služieb sa snažia vylákať od Vás peniaze alebo Vás okradnúť o Vaše celoživotné úspory priamo vo Vašom obydlí.
1. pri oslovení telefónom, že volá Váš vnuk, príbuzný alebo známy
Najskôr si overte, či naozaj volá Váš príbuzný alebo známy, ktorý Vás v telefóne žiada o požičanie peňazí na kúpu auta, darčeka alebo na iné účely. Zavolajte mu. Nedávajte peniaze do rúk osobe, ktorú nepoznáte, aj keď tvrdí, že ju za Vami posiela Váš príbuzný alebo známy.
2. pri oslovení na ulici neznámymi osobami, že potrebujú ukázať cestu do nemocnice
Neverte osobám, ktoré nepoznáte. Nenasadajte s nimi do vozidla. Nedávajte im finančnú hotovosť. Nesúhlaste s možnosťou výberu peňazí zo svojho osobného účtu. Nechoďte s nimi do svojich príbytkov. Neverte im, že potrebujú požičať peniaze na operáciu príbuzného, aj keď pôsobia dôveryhodne.
3. pri ponúkaní tovaru na predaj priamo vo Vašich príbytkoch
Nevpúšťajte neznáme osoby dovnútra. Dôsledne zvažujte ponuku na výhodnú kúpu tovaru. Pokiaľ môžete, poraďte sa so svojimi príbuznými. Nevyberajte peniaze pred cudzími osobami.
4. pri poskytovaní služby pracovníkmi plynární, elektrární, vodární, daňových úradov, či iných inštitúcií
Preverte si, či ide o skutočných zamestnancov spoločností, ktorí Vám prišli bez ohlásenia vykonať odpis spotreby vody, elektriny alebo plynu. Neverte osobám, ktoré tvrdia, že Vám prišli vyplatiť preplatok na dani, či inkasovať nedoplatok za služby. Preplatky a nedoplatky sa nevyplácajú v hotovosti.
5. pri vyplatení výhry, zvýšenia dôchodkov, pomoci s nákupmi, či poskytnutia finančnej alebo inej pomoci
Odmietnite záujem o zvýšenie dôchodku, nezištnú pomoc s nákupmi, vyplatenie výhry, alebo poskytnutie finančnej pomoci neznámymi osobami. Dôsledne zvažujte každú ponuku, ktorá Vám je ponúkaná priamo vo Vašich príbytkoch. Skôr ako sa pre niektorú službu, či ponuku rozhodnete, poraďte sa so svojimi príbuznými.
Skôr ako niekomu zveríte svoje celoživotné úspory, poraďte sa so svojimi príbuznými alebo
na bezplatnej senior linke 0800 172 500.
Nevyberajte pre neznáme osoby peniaze z bankomatu alebo zo svojich osobných účtov.
V PRÍPADE POCHYBNOSTÍ, IHNEĎ KONTAKTUJE POLÍCIU NA TELEFÓNNOM ČÍSLE 158.
Dokumenty k stiahnutiu:
Pozvánka (pdf-829kB)
Ako sa nestať obeťou podvodníkov a zlodejov (336kB-pdf)
Desatoro bezpečného seniora (jpg-1,1mB)
Fórum pre pomoc starším (pdf-3,7mB)
Späť na: Novinky